Mäns Våld Mot Kvinnor

Jag är man. Jag har aldrig, och kommer aldrig att utöva våld mot kvinnor. Jag kommer alltid att försvara de svaga mot de äckliga. För de äckliga är de som utövar våld. Jag säger inte att kvinnor är svaga. De svaga är de som behöver hjälp oavsett kön och oavsett ämne. Vi är alla svaga någon gång i livet.

Men prata inte mer om ”mäns våld mot kvinnor”. För jag är man, och jag utövar inte våld mot kvinnor. Sluta att dra med mig i en sjuk kategorisering.

Jag har full förståelse för att man hamnar där då världen ser ut som den gör. Sluta att bädda in våra barn i sockervadd. Ställ krav i skolan och för i helvete sluta påstå att det inte förekommer mobbing på din skola, rektor. Anställ färre genuspedagoger och fler vuxna som kan vara med och styra. För barn behöver styrning. Barn behöver stöd.

Du man som utövar våld mot kvinnor. Du har misslyckats med att vara man. Sök hjälp nu. För du behöver hjälp till att bli man igen. För vare sig om du är man, eller kvinna är våld ett icke-alternativ. Det spelar ingen roll hur arg du blir. Om du känner att du blir så arg att du tappar kontrollen – sök hjälp. Det är din förbannade skyldighet. För om du brukar våld har du misslyckats. Med allt.

//patrik wiksten

 

Kommentera

