En twittergroda och dess följder

Det är självklart så att man kan yttra en massa kreativa ord och bli politisk. En tragisk händelse i Västerås med dödsfall som följd. I skrivande stund vet vi egentligen intet om vad som hänt. Vi vet dock att minst två personer avlidit till följd av knivskärning. Och en politiker från Grön Ungdom försökte vara ”kreativ” på Twitter och drevet är igång.

Hannag.

Jag försvarar inte hennes Tweet. Jag är heller ingen förespråkare av grön ungdom, mer än att jag gillar fenomenet politiskt intresserade ungdomar.

Anledningen att jag yttrar mig i denna fråga är faktiskt ur ett feministiskt perspektiv. Vad händer nu?

Vi har sett en ansenlig mängd twittergrodor från män utan att något märkbart hänt. Vad händer nu?

Tyvärr tror jag att Hanna kommer att straffas betydligt hårdare än om en man skulle gjort inlägget. Och där ligger problemet. Där finns också anledningen till att feminismen behövs. Fortfarande. Tyvärr…

Skäms på er som straffar Hanna hårdare bara för att hon är kvinna. Hoppas jag har fel.

Och om jag har rätt måste vi en gång för alla förstå verkligheten idag 2015. Vi MÅSTE vara jämlika. Och bedömas lika. Oavsett kön. Du som man måste stå upp för Hanna även om hon gjorde en JÄVLIGT dum grej. Hon får inte straffas hårdare bara för att hon är kvinna.

//patrik wiksten

Kommentera

