100% svensk, 100% världsmedborgare

Soran Ismail har ju hamnat i fokus ett flertal gånger när det gäller debatten om SD. Han har tydligt tagit avstånd från SD’s politik och hävdar bestämt, irriterande för många, att han är 100% svensk och samtidigt 100% kurd. Jag älskar den formuleringen och ”lånar” den.

Så om vi ska följa sverigedemokraternas assimileringspolitik skall vi alltså krama ur det där kurdiska och bara behålla det där svenska. Det är med andra ord bra att känna sig 100% svensk och apfel att känna sig 100% kurd. Åtminstone om du skall bo och verka i Sverige med svenskt medborgarskap.

Då är min stilla fråga: – Jag då? Jag är född i Sverige. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv och känner mig 100% svensk. Men jag känner mig också som 100% världsmedborgare. Jag gör ingen skillnad på människor oavsett kön, hudfärg, nationalitet eller sexuell läggning. Jag anser att nationsgränser är något vi måste arbeta oss bort ifrån.

”Oj”, sade någon nu. ”Vilken new-age pajas” sade en annan. ”Han är en såndär kosmopolitisk kulturradikal” sade en värdekonservativ patriot.

Självklart inser jag att det känns främmande för många att börja ifrågasätta nationsgränser. Särskilt om man ser tillbaka på vår historia. Alla krig har antingen handlat om religion, ideologi, eller ekonomi där inmutad mark ses som tillgångar. Ja, precis. ”Inmutad mark” är vad nationsgränser är. Det märkliga är att de som en gång i tiden inmutade denna mark hade självklart ingen laglig rätt att göra det. De var invandrare som hittade en plats de ville bosätta sig på. De utförde någon form av social ritual och kallade marken sin egen. De försvarade sin inmutning med våld och började bygga ett samhälle baserat på kultur, religion och ideologi.

Det är alltså detta Sverigedemokraterna vill försvara. Enligt en intervju med Björn Söder nyligen i DN är judar, kurder och samer inte svenskar. De är inte svenskar förrän de assimilerats. Det innebär alltså att frånsäga sig traditioner och kulturella yttringar från den tidigare osvenska tillhörigheten.

Samer bodde här innan Sverige fanns som nation. Punkt. Det kanske är vi svenskar som bör ”assimileras”?

Hela tanken med nationer och gränser är för mig fullständigt vansinnig i grunden. Men dock helt förståelig om vi ser på vår gemensamma historia. Religion, girighet och makthunger är huvudingredienser i de otaliga krig som förts på vår lilla planet. Vissa religioner har med sina tolkningar av heliga texter hävdat sin rätt till vissa platser med motiveringen att Gud lovat dem det. Och eftersom man då som troende inte kan se något som kan slå den motiveringen blir det liksom stökigt…

Frågan blir då, skall vi återgå till 1975 och den assimileringspolitik som rådde då, eller ska vi med hjälp av informationsteknologi istället försöka förstå varandra nu när all information är tillgänglig alla sekunder, minuter och timmar av dygnet? Vi behöver inte längre spekulera. All information kan göras tillgänglig för alla. Vi kan för första gången i historien ha fullständig transparens. För alla.

”Vilken stolle” sade någon nu. ”Men herregud, hur naiv får man bli?” sade en annan.

Japp. Jag erkänner. Jag är skyldig till ett naivt förhållandesätt till dagens normer och rådande dominerande världsbild. Jag ifrågasätter nuvarande paradigm och vill medverka till en genomgripande förändring. Inte genom en våldsam revolution, utan genom ökad förståelse, ökad respekt och kärlek till vår planet som ger oss allt vi behöver för att leva och utvecklas.

När du inser vad du är gjord av är det ganska lätt att börja tänka som jag. Du är gjord av samma komponenter som stjärnor är gjorda av. En gång var delar av dig en stjärna. Du är en integrerad del av universum och den planet vi bor på är bara ett litet, litet fragment av en självorganiserande, fantastisk mekanism.

Ur det perspektivet vill jag med bestämdhet hävda att ordet ”assimilering” är fullständigt onödig. Lyft blicken, se världen ur ett större perspektiv, så behövs inte den nationalism Sverigedemokraterna för fram.

Hela ”svenskhetsbegreppet” är en illusion, skapad av en idealiserad bild av en hyfsat fungerande samhällsstruktur under en tidsepok där allt handlade om framåtanda och framtidstro. En tidsepok där allt var skyddat av otillgänglighet av information. Där all information kom vertikalt och där den sociala kompetensen var starkt begränsad genom religiösa dogmer. En bild där kärnfamiljen var det enda rätta och svenska traditioner började hitta sin form. En tid där nationen kände sig svensk istället för som tidigare en förvirrad semifransk, semibrittisk och semitysk kultur styrd av ett förvirrat kungahus med makthunger, pengabegär och ett ständigt dåligt religiöst samvete.

Så vad är då receptet för att komma vidare? Nej Rosanna Dinamarca, det är inte att bära T-shirts utpekandes SD som rasister. Det är inte heller att yttra ”Du är inte min talman” i riksdagen. Det handlar om dig och ditt behov av att synas och få bekräftelse. Nej Henrik Arnstad, det är inte att hävda att man är den enda i landet som forskat i neofascistiska organisationer och ”slå fast” att något är. Självklart är din forskning viktig, men den är inte allsmäktig och stipulerande.

Som vanligt finns det inget recept, eftersom det inte finns någon rätt (i dubbel bemärkelse). Det vi kan göra är att bete oss som människor som bor på en planet som snurrar runt en sol som bildar ett solsystem som i sin tur påverkas av andra solsystem som alla spinner runt en galax, en av biljoner galaxer (1000 000 000 000) i universum. Vi kan välja att utvecklas tillsammans, respektera varandra och fortsätta vår färd mot universell kunskap. Vi kan välja kärlek istället för rädsla, och vi kan försöka se genom illusioner som ibland känns verkliga. Som fan.

//patrik wiksten

Kommentera

