Julkärvar, julsheks och pepparshaksgummor

Efter många år av förnekelse och ihärdigt stridande för en till synes oansenlig sak, vill jag härmed meddela att jag accepterar produktbenämningen ”GURKMAJONÄS”. I dryga 45 år har jag enträget hävdat att produkten heter ”MAJONÄSGURKA” och har sitt primära användningsområde inom snabbmatssektorn.

Efter att ha läst ett passionerat twitterinlägg som andades fritänkande och möjligheter, känner jag att stridsglöden har svalnat. Denne gurkmajonäsrevolutionär hade empiriskt kommit fram till att denna produkt, en blandning av olja, obefruktade hönsavkommor, grönsaker och kryddor, med fördel kan användas till en rad av produkter ej marknadsförda av etablissemanget:

* Pannkaka
* Blomkålsgratäng
* Havregrynsgröt
* Ålragu
* Gräddstuvad pytt i panna
* Blodpudding

Han stipulerade därefter att produkten heter just ”Gurkmajonäs” och inget annat. Jag accepterar detta, men demoniserar inte de som fortsätter striden för majonäsgurkans varande. Tvärtom hyllar jag också denna grupp som idag torde utgöra en marginell minoritet. – Låt ropen skalla, majonäsgurka till alla!

Ett annat fenomen som någon gång per år engagerar mitt intresse är hur vissa uttalar ordet ”Kex”. Som ni säkert vet finns det varelser av arten homo sapiens som uttalar detta ”Sheks” vilket varje gång det uttrycket når någon av mina trumhinnor i endera örat får mig att vilja lägga mig ner i konvulsioner och kräkas hejdlöst i timmar. – Herregud i himmelens höjd som en känd person från Sundbyberg sade. Varför, varför, varför?

DET HETER KEX MED K! Stumt K utan vare sig böjningar eller utrymme för tolkningar!

Fast om jag vore principfast, vilket jag som tur är inte är, skulle jag då också använda detta stumma K utan böjningar för ord som:

* Julkärve
* Kela
* Käpp
* Kyssa
* Kinasmällare
* Kärnexplosion
* Köld

Och eftersom jag inte är principfast är jag ju då principlös, och varför heter det inte principgasig, eller principvåt? Fast-flytande-gasform. Börjar man spinna på det här kan man bli shnäpp!

Men det betyder ju också att ni, oliktänkande oroselement, som använder uttalet ”sheks” också bör rannsaka er, kanske ännu hårdare för annars hamnar vi konstigt till i språket:

* Pepparshaksgumma
* Sho
* Shatt
* Shung
* Shalvfärs
* Shvinnor Shan!
* Shustfregatt
För att inte detta ska spåra ur kanske vi kan samlas någonstans – hitta en gemensam utgångspunkt?

För ALLA vet ju att det heter EN APELSIN och inte ETT APELSIN, eller hur?

//patrik wiksten

Kommentera

