Hej du svensk som sitter där i soffan…

…Hur mår du?

En del av er svenskar är nyblivna svenskar och har en helt annan bakgrund än många av oss. Ni kanske kommer från ett land fyllt av konflikter, diktatorer och våld bortom förståelse. Just ni har något att lära oss som är uppvuxen i ett brukssamhälle där allt kretsade kring bruket och semestern.

Just du invandrare som har erfarenheter vi inte har, du måste våga göra dig hörd! Du har så mycket du kan lära oss ”svenskar”. En del av oss tror att just du är lat och krävande och inte vill anpassa dig till vårt samhälle. Bevisa dem fel! Du invandrare är svensk precis som oss ”svenskar”. Att vara svensk handlar inte om var man är född. Att vara svensk handlar om ett sätt att leva. Men också att respektera individers enskilda önskemål.

Vi har en kultur som alla andra. Vi äter surströmming (ja, en del i alla fall) och sjunger fullständigt patetiskt löjliga sånger, men vi är glada, vill väl och har fantastiskt kul emellanåt. Vi gifter inte bort åttaåringar vilket man gör i vissa andra kulturer. Vi misshandlar inte kvinnor som inte håller med i allt mannen säger(självklart finns undantag men lagen är sträng kring detta) och vi slaktar inte djur på ett inhumant sätt. Detta sker idag i andra kulturer och det sunda bondförnuftet säger att det är fel. Jag diskvalificerar inte härmed hela den kultur som gör detta, men lyssna på förnuftet!

Vi svenskar är sekulariserade. Vi har skilt kyrkan från staten och tillämpar EU:s regler kring religionsfrihet. Kyrkan är dock fortfarande en stor del av samhället och är viktig för många speciellt vid helgdagar.

Jag är en individ som råkar vara född i Sverige. Jag är svensk med cendréfärgat hår och melerade ögon. Jag uppskattar våra helgdagar då det är en tid att vara tillsammans med nära och kära. Jag är inte troende, dock medlem av svenska kyrkan. Därigenom betalar jag ca 1,25% av min inkomst i kyrkoavgift. Jag funderar dock på att gå ur kyrkan då jag just inte är troende. Jag tror på en skapande kraft men inte på religion. För mig är religion ett kontrollmedel och syftar historiskt sett att göra det enklare för makteliten att kontrollera befolkningen. Min ”GUD” är inte de kristnas GUD. Eller kanske ändå. Fast tolkningarna är oändliga. För mig är GUD något mellan mig och GUD. Ingen annan har rätt att lägga sig i vår relation. Just det gör religion. En religion talar om för dig hur du ska leva. En religion kräver många gånger offer av dig ofta i form av pengar. Tolkningar av religion kräver ibland att du ska använda våld i GUDs namn. Fastän alla som tillhör en religion vet att GUD är kärlek och att man inte ska döma någon annan. Varför har då så många krig utspelats i GUDs namn?

För mig får du tro på precis vad du vill så länge det inte skadar någon annan människa, eller på något sätt hindrar en människa att utöva sin rätt och sin frihet. I Europa råder religionsfrihet. Jag vill att vi omformulerar detta och kallar det ”andlig frihet” istället. Du får tro på vad du vill utan att för den delen känna dig tvingad att agera enligt en religiös agenda. Du får kalla dig vad du vill men du måste acceptera vårt gemensamma ansvar som medborgare och så även vår lag. Vi svenskar har en lång demokratisk tradition och litar ofta på våra folkvalda.

Personligen ser jag partipolitik som föråldrad. Nästan som en religion. Varför måste jag hålla med om allt ett parti står för? Varför kan jag inte tycka att vissa är bra gällande vissa saker, och andra är bra gällande andra? Ideologier är ett sätt att knyta ”troende” till sig. Skit i ideologier! Skit i partipolitik och agera enligt medborgarnas intressen och väl.

I vårt informationssamhälle kan vi själva skapa uppfattning om allt genom att skaffa oss information på egen hand. Vi behöver inte förlita oss till att en partiledare och partiföreträdare skall informera oss. Vi fixar det själva!

Så du svensk som sitter där i soffan; engagera dig och skrik när något är fel. Låt ingen annan föra din talan. Du är unik och har unik rätt att verka dit DU vill. Låt ingen sätta sig på dig. Tveka aldrig att höja din röst när du ser att orättvisor mot andra av ditt släkte, Homo Sapiens, förekommer. De som lever i ett land där inte detta är självklart behöver vårt stöd. Alla dessa barn som aldrig får en chans att uppleva frihet då religiösa, eller ideologiskt impregnerade idioter har makten.

Du är viktig oavsett var du är född. Du har rätt att leva fritt och verka som du vill. Du har aldrig rätt att fördöma någon annans val, men alltid rätt att slippa idioti.

Ta hand om dig svensk (världsmedborgare)!

//patrik wiksten

Kommentera

