Nationalism och nationell stolthet. Var glad istället!

George Carlin. Född 1937, död 2008. Må hans verk leva för evigt!

Det finns några få genom historien (väldigt få) som kan presentera svåra ämnen på ett enkelt sätt. George Carlin kan vara mästaren… När ungdomar om några hundra år läser historia hoppas jag att man belyser denna mans storhet. Ingen vad jag vet idag kan presentera ett så klarsynt perspektiv på vad som är fel i samhället och dessutom få mig att skratta med risk för hälsan…

En av hans viktigaste uppträdanden (i min mening) handlar om patriotism och nationell stolthet. Den stora frågan är: – Varför skall man vara stolt över sitt land? Kanske det finns en bättre frasering? – Jag är glad att vara svensk då Sverige är ett fantastiskt land! Bättre?

Varför skall man vara stolt över ett land? Varför skall jag vara stolt och beskyddande över en nationalitet? Varför är svenskar värd mer än andra människor vilket ofta slutledningen blir i en nationalistisk diskussion. Varför skall jag känna stolthet över att tillhöra landet Sverige? Jag är jag. Jag är född i Sverige. Sannolikheten att födas i Sverige är enligt matematiken 0,08 %. TUR! Det är snarare TUR att födas i Sverige.

Att vara stolt över något måste föregås av en bedrift av något slag, eller en prestation värd att visa. Vad har LANDET Sverige presterat genom historien som gör att vi skall vara stolta? Vi har som alla andra krigat. Vi har varit en stormakt. Vi har genom historien genomfört fruktansvärda, ohyggliga dåd i andra länder.

Vi har i och för sig enligt officiell historia inte varit i krig sedan den 14 augusti 1814. Det betyder att det nästa år vid just denna tid har passerat 200 människoår sedan LANDET Sverige senast officiellt befann sig i krigstillstånd.

Varför kan vi inte nöja oss med att konstatera det som borde konstateras; – Vi är lyckliga svenskar! Vi har levt i fred i 200 år!  Vi borde vara GLADA och TACKSAMMA istället för att vifta flaggor och kräva nationell stolthet. Vi är nog ganska bra! Vi är definitivt mer toleranta än vissa andra nationer. DÄR har vi kanske något vi kan vara STOLTA över. TOLERANS! Så låt oss vara stolt över den TOLERANS vi SVENSKAR visat under en ANSENLIG mängd av år mätt i moderna mått!

Denna video är i min mening en av de viktigaste presentationer som gjorts för att öka förståelsen mellan nationer. Jag hyllar dig George Carlin!

//patrik wiksten

Kommentera

